Page 22 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 22
‫תורה ומדע‬

‫וכאן הבן שואל‪:‬‬

‫אם כך‪ ,‬מדוע אינני זהה לאחי? הרי שנינו קיבלנו עותק אחד מהאב‪ ,‬ועותק‬
‫אחד מהאם? ואם כך‪ ,‬המטען הגנטי שלנו אמור להיות זהה‪ ,‬כמו במקרה של‬

‫תאומים זהים?‬

‫עוד שואל הבן‪ :‬וכי מאחר ולפי התיאור שלעיל‪ ,‬בכל תא מתאי גופנו יש שני‬
‫עותקים של המטען הגנטי‪ ,‬אחד שקיבלנו מאבינו ואחד שקיבלנו מאמנו‪ ,‬כיצד אנו‬
‫מעבירים לדור הבא רק עותק אחד? הרי הדור הבא היה אמור לקבל מאיתנו את‬
‫שני העותקים שבתאי גופנו‪ ,‬ומבת זוגנו את שני העותקים שבתאיה‪ ,‬וליצור תא בן‬

‫ארבעה עותקים?‬
‫התשובה לשתי השאלות הללו נעוצה בתהליך המיוחד שבו נוצרים תאי‬
‫הרבייה )תאי הזרע והביציות(‪ ,‬תהליך המכונה "מיוזה" )‪ ,Meiosis‬חלוקת הפחתה(‬

‫ואשר הבנתו חשובה לענייננו‪.‬‬

‫המידע הזה מכל תא‪ ,‬וליצור ממנו יצור שלם‪ ,‬הזהה מבחינה גנטית למקור ממנו נטלו את התא‬ ‫‪17‬‬
‫)בדומה לתאום־זהה(‪ .‬במלים אחרות‪ ,‬ניתן לקחת תא כלשהו מחתול‪ ,‬לדוגמא‪ ,‬וליצור‬
‫באמצעותו חתול חי שלם שיהיה דומה לחתול הראשון כפי ששני חתולים תאומים־זהים‬
‫דומים זה לזה‪ .‬דבר זה נקרא "שיבוט מלאכותי"‪ .‬כבר בשנת ‪ 1952‬הצליחו המדענים ליצור‬
‫בדרך זו ראשנים של צפרדע‪ ,‬ואילו בשנת ‪ 1996‬הצליחו לראשונה לש ּבט יונק )"הכבשה דולי"(‪,‬‬

‫ומאז שובטו בהצלחה מינים נוספים‪.‬‬
‫כגון‪ :‬כמה אצבעות יהיו לו‪ ,‬מה יהיה צבע עורו‪ ,‬האם יהיה זכר או נקבה‪ ,‬וכן כל פרט ופרט‬
‫ביצירת הגוף‪ .‬מובן שביטוי תכונות אלה בפועל כרוך גם בתנאים חיצוניים‪ :‬ב"סביבה"‪ ,‬שהרי‬
‫אם במזונו של העובר יחסרו מרכיבים חשובים‪ ,‬או שהוא ייחשף לרעלים לדוגמא‪ ,‬ייפגע תהליך‬
‫יצירתו‪ ,‬גם אם המטען הגנטי עצמו תקין‪ .‬גם תכונות נפש שונות תלויות בתורשה ומקנות‬
‫לצאצא נטיות מולדות וכישורים מולדים לצד זה או אחר‪ .‬מובן שהשפעתה של הסביבה ‪/‬‬
‫תולדות חייו של האדם על התפתחותן בפועל של נטיות וכישורים אלה עשויה להיות מכרעת‪.‬‬
‫אמנם‪ ,‬חשוב לזכור שאנו עוסקים בתכונות הטבועות בתורשה‪ .‬פעולות שהאדם עושה במהלך‬
‫חייו אינן משפיעות על המטען התורשתי שהוא יעביר הלאה‪ ,‬וכך אם אדם יגע כל ימיו ופיתח‬
‫את כושרו הגופני‪ ,‬או את יכולת הציור שלו‪ ,‬או את יכולת הלימוד שלו – דבר מהישגיו אלה לא‬
‫יעבור בתורשה לצאצאיו‪ .‬אמנם‪ ,‬נטיית לבו וכישוריו הטבעיים עשויים בהחלט לנבוע ממטענו‬

‫הגנטי ולעבור לצאצאיו‪.‬‬

‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27