Page 22 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 22
תורה ומדע
וכאן הבן שואל:
אם כך ,מדוע אינני זהה לאחי? הרי שנינו קיבלנו עותק אחד מהאב ,ועותק
אחד מהאם? ואם כך ,המטען הגנטי שלנו אמור להיות זהה ,כמו במקרה של
תאומים זהים?
עוד שואל הבן :וכי מאחר ולפי התיאור שלעיל ,בכל תא מתאי גופנו יש שני
עותקים של המטען הגנטי ,אחד שקיבלנו מאבינו ואחד שקיבלנו מאמנו ,כיצד אנו
מעבירים לדור הבא רק עותק אחד? הרי הדור הבא היה אמור לקבל מאיתנו את
שני העותקים שבתאי גופנו ,ומבת זוגנו את שני העותקים שבתאיה ,וליצור תא בן
ארבעה עותקים?
התשובה לשתי השאלות הללו נעוצה בתהליך המיוחד שבו נוצרים תאי
הרבייה )תאי הזרע והביציות( ,תהליך המכונה "מיוזה" ) ,Meiosisחלוקת הפחתה(
ואשר הבנתו חשובה לענייננו.
המידע הזה מכל תא ,וליצור ממנו יצור שלם ,הזהה מבחינה גנטית למקור ממנו נטלו את התא 17
)בדומה לתאום־זהה( .במלים אחרות ,ניתן לקחת תא כלשהו מחתול ,לדוגמא ,וליצור
באמצעותו חתול חי שלם שיהיה דומה לחתול הראשון כפי ששני חתולים תאומים־זהים
דומים זה לזה .דבר זה נקרא "שיבוט מלאכותי" .כבר בשנת 1952הצליחו המדענים ליצור
בדרך זו ראשנים של צפרדע ,ואילו בשנת 1996הצליחו לראשונה לש ּבט יונק )"הכבשה דולי"(,
ומאז שובטו בהצלחה מינים נוספים.
כגון :כמה אצבעות יהיו לו ,מה יהיה צבע עורו ,האם יהיה זכר או נקבה ,וכן כל פרט ופרט
ביצירת הגוף .מובן שביטוי תכונות אלה בפועל כרוך גם בתנאים חיצוניים :ב"סביבה" ,שהרי
אם במזונו של העובר יחסרו מרכיבים חשובים ,או שהוא ייחשף לרעלים לדוגמא ,ייפגע תהליך
יצירתו ,גם אם המטען הגנטי עצמו תקין .גם תכונות נפש שונות תלויות בתורשה ומקנות
לצאצא נטיות מולדות וכישורים מולדים לצד זה או אחר .מובן שהשפעתה של הסביבה /
תולדות חייו של האדם על התפתחותן בפועל של נטיות וכישורים אלה עשויה להיות מכרעת.
אמנם ,חשוב לזכור שאנו עוסקים בתכונות הטבועות בתורשה .פעולות שהאדם עושה במהלך
חייו אינן משפיעות על המטען התורשתי שהוא יעביר הלאה ,וכך אם אדם יגע כל ימיו ופיתח
את כושרו הגופני ,או את יכולת הציור שלו ,או את יכולת הלימוד שלו – דבר מהישגיו אלה לא
יעבור בתורשה לצאצאיו .אמנם ,נטיית לבו וכישוריו הטבעיים עשויים בהחלט לנבוע ממטענו
הגנטי ולעבור לצאצאיו.
22
וכאן הבן שואל:
אם כך ,מדוע אינני זהה לאחי? הרי שנינו קיבלנו עותק אחד מהאב ,ועותק
אחד מהאם? ואם כך ,המטען הגנטי שלנו אמור להיות זהה ,כמו במקרה של
תאומים זהים?
עוד שואל הבן :וכי מאחר ולפי התיאור שלעיל ,בכל תא מתאי גופנו יש שני
עותקים של המטען הגנטי ,אחד שקיבלנו מאבינו ואחד שקיבלנו מאמנו ,כיצד אנו
מעבירים לדור הבא רק עותק אחד? הרי הדור הבא היה אמור לקבל מאיתנו את
שני העותקים שבתאי גופנו ,ומבת זוגנו את שני העותקים שבתאיה ,וליצור תא בן
ארבעה עותקים?
התשובה לשתי השאלות הללו נעוצה בתהליך המיוחד שבו נוצרים תאי
הרבייה )תאי הזרע והביציות( ,תהליך המכונה "מיוזה" ) ,Meiosisחלוקת הפחתה(
ואשר הבנתו חשובה לענייננו.
המידע הזה מכל תא ,וליצור ממנו יצור שלם ,הזהה מבחינה גנטית למקור ממנו נטלו את התא 17
)בדומה לתאום־זהה( .במלים אחרות ,ניתן לקחת תא כלשהו מחתול ,לדוגמא ,וליצור
באמצעותו חתול חי שלם שיהיה דומה לחתול הראשון כפי ששני חתולים תאומים־זהים
דומים זה לזה .דבר זה נקרא "שיבוט מלאכותי" .כבר בשנת 1952הצליחו המדענים ליצור
בדרך זו ראשנים של צפרדע ,ואילו בשנת 1996הצליחו לראשונה לש ּבט יונק )"הכבשה דולי"(,
ומאז שובטו בהצלחה מינים נוספים.
כגון :כמה אצבעות יהיו לו ,מה יהיה צבע עורו ,האם יהיה זכר או נקבה ,וכן כל פרט ופרט
ביצירת הגוף .מובן שביטוי תכונות אלה בפועל כרוך גם בתנאים חיצוניים :ב"סביבה" ,שהרי
אם במזונו של העובר יחסרו מרכיבים חשובים ,או שהוא ייחשף לרעלים לדוגמא ,ייפגע תהליך
יצירתו ,גם אם המטען הגנטי עצמו תקין .גם תכונות נפש שונות תלויות בתורשה ומקנות
לצאצא נטיות מולדות וכישורים מולדים לצד זה או אחר .מובן שהשפעתה של הסביבה /
תולדות חייו של האדם על התפתחותן בפועל של נטיות וכישורים אלה עשויה להיות מכרעת.
אמנם ,חשוב לזכור שאנו עוסקים בתכונות הטבועות בתורשה .פעולות שהאדם עושה במהלך
חייו אינן משפיעות על המטען התורשתי שהוא יעביר הלאה ,וכך אם אדם יגע כל ימיו ופיתח
את כושרו הגופני ,או את יכולת הציור שלו ,או את יכולת הלימוד שלו – דבר מהישגיו אלה לא
יעבור בתורשה לצאצאיו .אמנם ,נטיית לבו וכישוריו הטבעיים עשויים בהחלט לנבוע ממטענו
הגנטי ולעבור לצאצאיו.
22