Page 8 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 8
תורה ומדע
תורת ההתפתחות ההולכת וכובשת את העולם כעת ,היא מותאמת לרזי עולם
של הקבלה יותר מכל התורות הפילוסופיות האחרות ...אבל ההמון לא הסכין
להבין את ההתפתחות ברעיון שלם ומקיף ,ולא יכול לקשור על פיו את עולמו
הרוחני.
לא ה ּכבד ּות שיש בהתאמה של פסוקי תורה או מאמרים מסורתיים
אחרים לרעיון ההתפתחות מכבידה היא ]על[ ַה ֲע ָמ ַדת המחשבה ההמונית על
מכונ ּה ,מלאכה זו נוחה היא מאד .הכל יודעים ,שהמשל ,החידה והרמז
שולטים בענינים הללו שהם כבשונו של עולם בכל מקום...
על כן הזמן מכריח להפצת הדעה ,הדעה היותר רוממה ,יותר רחבה
ואידיאלית .אי אפשר לצורה הגסה של האמונה ,אחרי אשר ירדה ירידה אחר
ירידה ונתלבשה בלבושי שקים עבים מאד ,להחזיק מעמד2.
)הראי"ה קוק ,אורות הקודש ב' ,עמ' תקלז ,תקמב(
בא וראה כשהשמש נוטה לבא למערב והוא רוחץ במי אוקיאנוס ,כאדם שהוא
רוחץ את נרו בתוך המים ,כך מימי אוקיאנוס מכבין שלהבותיו של שמש ואין
נוגה לו .ואין שלהבת של שמש מאיר כל הלילה בעולם עד שיבא למזרח.
וכשיבא למזרח – רוחץ בנהר של אש ,כאדם שהוא מדליק את נרו בתוך האש,
כך השמש מדליק את נרותיו ולובש שלהבותיו ועולה להאיר על הארץ.
)פרקי דרבי אליעזר ,פרק נ(
דבריו של הרב קוק נכתבו בין השנים תרס"ד-תרע"ד ,כארבעים-חמישים שנה אחרי פרסום 2
ספרו של צ'רלס דארווין "מוצא המינים" .תורפם של דברים :דווקא תורת האבולוציה
)"ההתפתחות"( מתאימה במיוחד לחכמת הקבלה ,תורת הסוד היהודית .הסיבה שהעם אינו
מקבל את תורת האבולוציה אינה נובעת מכך שיש סתירה בין הפסוקים ומאמרי חז"ל לבין
תורת האבולוציה ,שכן הכול יודעים שאין להבין את הפסוקים ואת מאמרי חז"ל העוסקים
בנושאי הבריאה כפשוטם ,באופן מילולי ,אלא כמשל וכרמז וכסתרי תורה .אלא שעל מנת
להפנים ולהטמיע את תורת האבולוציה צריכים "הזרחת אורה מרובה" )שם ,עמ' תקמב(.
אחר דבריו אלה ,שתורת האבולוציה מתאימה והולמת לתורתנו וכי ההתנגדות לה אינה אלא
טעות ,מוסיף הרב וכותב שחובה עלינו בזמן הזה להפיץ את הדעה הזו "היותר רוממה ,יותר
רחבה ואידיאלית" ,משום שהאמונה "הגסה" לא תחזיק מעמד .דבריו אלה נכונים שבעתיים
בזמננו ,עת בה האבולוציה הפכה ליסוד מוצק העומד בבסיסם של תחומי מדע מגוונים
וטכנולוגיות מתקדמות.
8
תורת ההתפתחות ההולכת וכובשת את העולם כעת ,היא מותאמת לרזי עולם
של הקבלה יותר מכל התורות הפילוסופיות האחרות ...אבל ההמון לא הסכין
להבין את ההתפתחות ברעיון שלם ומקיף ,ולא יכול לקשור על פיו את עולמו
הרוחני.
לא ה ּכבד ּות שיש בהתאמה של פסוקי תורה או מאמרים מסורתיים
אחרים לרעיון ההתפתחות מכבידה היא ]על[ ַה ֲע ָמ ַדת המחשבה ההמונית על
מכונ ּה ,מלאכה זו נוחה היא מאד .הכל יודעים ,שהמשל ,החידה והרמז
שולטים בענינים הללו שהם כבשונו של עולם בכל מקום...
על כן הזמן מכריח להפצת הדעה ,הדעה היותר רוממה ,יותר רחבה
ואידיאלית .אי אפשר לצורה הגסה של האמונה ,אחרי אשר ירדה ירידה אחר
ירידה ונתלבשה בלבושי שקים עבים מאד ,להחזיק מעמד2.
)הראי"ה קוק ,אורות הקודש ב' ,עמ' תקלז ,תקמב(
בא וראה כשהשמש נוטה לבא למערב והוא רוחץ במי אוקיאנוס ,כאדם שהוא
רוחץ את נרו בתוך המים ,כך מימי אוקיאנוס מכבין שלהבותיו של שמש ואין
נוגה לו .ואין שלהבת של שמש מאיר כל הלילה בעולם עד שיבא למזרח.
וכשיבא למזרח – רוחץ בנהר של אש ,כאדם שהוא מדליק את נרו בתוך האש,
כך השמש מדליק את נרותיו ולובש שלהבותיו ועולה להאיר על הארץ.
)פרקי דרבי אליעזר ,פרק נ(
דבריו של הרב קוק נכתבו בין השנים תרס"ד-תרע"ד ,כארבעים-חמישים שנה אחרי פרסום 2
ספרו של צ'רלס דארווין "מוצא המינים" .תורפם של דברים :דווקא תורת האבולוציה
)"ההתפתחות"( מתאימה במיוחד לחכמת הקבלה ,תורת הסוד היהודית .הסיבה שהעם אינו
מקבל את תורת האבולוציה אינה נובעת מכך שיש סתירה בין הפסוקים ומאמרי חז"ל לבין
תורת האבולוציה ,שכן הכול יודעים שאין להבין את הפסוקים ואת מאמרי חז"ל העוסקים
בנושאי הבריאה כפשוטם ,באופן מילולי ,אלא כמשל וכרמז וכסתרי תורה .אלא שעל מנת
להפנים ולהטמיע את תורת האבולוציה צריכים "הזרחת אורה מרובה" )שם ,עמ' תקמב(.
אחר דבריו אלה ,שתורת האבולוציה מתאימה והולמת לתורתנו וכי ההתנגדות לה אינה אלא
טעות ,מוסיף הרב וכותב שחובה עלינו בזמן הזה להפיץ את הדעה הזו "היותר רוממה ,יותר
רחבה ואידיאלית" ,משום שהאמונה "הגסה" לא תחזיק מעמד .דבריו אלה נכונים שבעתיים
בזמננו ,עת בה האבולוציה הפכה ליסוד מוצק העומד בבסיסם של תחומי מדע מגוונים
וטכנולוגיות מתקדמות.
8