Page 10 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 10
תורה ומדע
בעל חובות הלבבות כתב את דבריו לפני כאלף שנה ,בעת שהידע אודות העולם
כמעט לא היה קיים .בימינו ,מי שנחשף לשמץ ממה שידוע כיום על הבריאה אינו
יכול שלא להתפעם ,אם לב לו .ומידת ההתפעמות והכרת גדולתו ורוממותו של
הבורא – כמידת ההבנה וההתבוננות בבריאה .כמעט ניתן לומר שבימינו ,מי שאינו
פוקח עיניו ונחשף לידע ,אינו חס ואינו חש לכבוד בוראו חלילה.
בספר זה אבקש להראות מדוע אין סתירה בין האבולוציה לבין האמונה,
ומדוע האבולוציה נכונה בסופו של דבר ,וכי רצוי מאד להסיר מעליה את קרדומי
המלחמה .נוסף לכך ,אבקש להקנות ידע בסיסי בכמה מן הנושאים המרתקים
הקשורים בקשר זה או אחר לאבולוציה ,כשמקום של כבוד שמור לנושא גיל
העולם ,נושא שאף בו נטושה מלחמת שוא המסבה את עיקר הנזק לכוחותינו.
ברצוני לציין כי בין פרקי הספר ,יש פרקים קלים ומרתקים )בעיניי( ,ויש
פרקים הדורשים ריכוז והעמוסים בפרטים .חוששני שחלק מהם מרוכזים דווקא
בחלקו הראשון של הספר ,בפרט בהסבר על תהליכי התורשה וחלוקת התא .אני
מציע לקורא לגוון את קריאתו ,ואם הוא "נתקע" בפרק בעייתי ,להשאיר את
קריאתו לזמן שבו הוא רענן יותר ולדלג לפרק אחר.
וטרם החילי במעשה הספר עצמו ,ברצוני להביא ציטוט נוסף מדברי רבותינו,
והפעם מהנשר הגדול ,הרמב"ם:
מה רב עוורון הבורות! וכמה הוא מזיק!
אילו אמרת לאיש ,מאלה הטוענים שהם חכמי ישראל ,שהאלוה
שולח מלאך הנכנס אל בטן האשה ומעצב שם את העובר ,היה הדבר יפה
בעיניו והיה מקבלו וחושב שזאת גדולה ויכולת מצד האלוה וחכמה
מלפניו יתעלה ,אע"פ שהוא מאמין שמלאך הוא גוף מאש שורפת אשר
מידתו כמידת שליש העולם כולו )ב"ר סח יב( ,ויחשוב כל זאת אפשרי לגבי
האל.
אבל כאשר ייאמר לו שהאל שם בזרע כוח מעצב הצר את האיברים
האלה ומתווה אותם והוא המלאך ,או שהצורות כולן מעשה השכל הפועל
והוא המלאך והוא שרו של עולם אשר מזכירים אותו החכמים תמיד,
יירתע מכך כי אין הוא מבין את משמעותה של הגדולה והיכולת
10
בעל חובות הלבבות כתב את דבריו לפני כאלף שנה ,בעת שהידע אודות העולם
כמעט לא היה קיים .בימינו ,מי שנחשף לשמץ ממה שידוע כיום על הבריאה אינו
יכול שלא להתפעם ,אם לב לו .ומידת ההתפעמות והכרת גדולתו ורוממותו של
הבורא – כמידת ההבנה וההתבוננות בבריאה .כמעט ניתן לומר שבימינו ,מי שאינו
פוקח עיניו ונחשף לידע ,אינו חס ואינו חש לכבוד בוראו חלילה.
בספר זה אבקש להראות מדוע אין סתירה בין האבולוציה לבין האמונה,
ומדוע האבולוציה נכונה בסופו של דבר ,וכי רצוי מאד להסיר מעליה את קרדומי
המלחמה .נוסף לכך ,אבקש להקנות ידע בסיסי בכמה מן הנושאים המרתקים
הקשורים בקשר זה או אחר לאבולוציה ,כשמקום של כבוד שמור לנושא גיל
העולם ,נושא שאף בו נטושה מלחמת שוא המסבה את עיקר הנזק לכוחותינו.
ברצוני לציין כי בין פרקי הספר ,יש פרקים קלים ומרתקים )בעיניי( ,ויש
פרקים הדורשים ריכוז והעמוסים בפרטים .חוששני שחלק מהם מרוכזים דווקא
בחלקו הראשון של הספר ,בפרט בהסבר על תהליכי התורשה וחלוקת התא .אני
מציע לקורא לגוון את קריאתו ,ואם הוא "נתקע" בפרק בעייתי ,להשאיר את
קריאתו לזמן שבו הוא רענן יותר ולדלג לפרק אחר.
וטרם החילי במעשה הספר עצמו ,ברצוני להביא ציטוט נוסף מדברי רבותינו,
והפעם מהנשר הגדול ,הרמב"ם:
מה רב עוורון הבורות! וכמה הוא מזיק!
אילו אמרת לאיש ,מאלה הטוענים שהם חכמי ישראל ,שהאלוה
שולח מלאך הנכנס אל בטן האשה ומעצב שם את העובר ,היה הדבר יפה
בעיניו והיה מקבלו וחושב שזאת גדולה ויכולת מצד האלוה וחכמה
מלפניו יתעלה ,אע"פ שהוא מאמין שמלאך הוא גוף מאש שורפת אשר
מידתו כמידת שליש העולם כולו )ב"ר סח יב( ,ויחשוב כל זאת אפשרי לגבי
האל.
אבל כאשר ייאמר לו שהאל שם בזרע כוח מעצב הצר את האיברים
האלה ומתווה אותם והוא המלאך ,או שהצורות כולן מעשה השכל הפועל
והוא המלאך והוא שרו של עולם אשר מזכירים אותו החכמים תמיד,
יירתע מכך כי אין הוא מבין את משמעותה של הגדולה והיכולת
10