Page 10 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 10
‫תורה ומדע‬

‫בעל חובות הלבבות כתב את דבריו לפני כאלף שנה‪ ,‬בעת שהידע אודות העולם‬
‫כמעט לא היה קיים‪ .‬בימינו‪ ,‬מי שנחשף לשמץ ממה שידוע כיום על הבריאה אינו‬
‫יכול שלא להתפעם‪ ,‬אם לב לו‪ .‬ומידת ההתפעמות והכרת גדולתו ורוממותו של‬
‫הבורא – כמידת ההבנה וההתבוננות בבריאה‪ .‬כמעט ניתן לומר שבימינו‪ ,‬מי שאינו‬

‫פוקח עיניו ונחשף לידע‪ ,‬אינו חס ואינו חש לכבוד בוראו חלילה‪.‬‬

‫בספר זה אבקש להראות מדוע אין סתירה בין האבולוציה לבין האמונה‪,‬‬
‫ומדוע האבולוציה נכונה בסופו של דבר‪ ,‬וכי רצוי מאד להסיר מעליה את קרדומי‬
‫המלחמה‪ .‬נוסף לכך‪ ,‬אבקש להקנות ידע בסיסי בכמה מן הנושאים המרתקים‬
‫הקשורים בקשר זה או אחר לאבולוציה‪ ,‬כשמקום של כבוד שמור לנושא גיל‬

‫העולם‪ ,‬נושא שאף בו נטושה מלחמת שוא המסבה את עיקר הנזק לכוחותינו‪.‬‬

‫ברצוני לציין כי בין פרקי הספר‪ ,‬יש פרקים קלים ומרתקים )בעיניי(‪ ,‬ויש‬
‫פרקים הדורשים ריכוז והעמוסים בפרטים‪ .‬חוששני שחלק מהם מרוכזים דווקא‬
‫בחלקו הראשון של הספר‪ ,‬בפרט בהסבר על תהליכי התורשה וחלוקת התא‪ .‬אני‬
‫מציע לקורא לגוון את קריאתו‪ ,‬ואם הוא "נתקע" בפרק בעייתי‪ ,‬להשאיר את‬

‫קריאתו לזמן שבו הוא רענן יותר ולדלג לפרק אחר‪.‬‬

‫וטרם החילי במעשה הספר עצמו‪ ,‬ברצוני להביא ציטוט נוסף מדברי רבותינו‪,‬‬
‫והפעם מהנשר הגדול‪ ,‬הרמב"ם‪:‬‬

‫מה רב עוורון הבורות! וכמה הוא מזיק!‬

‫אילו אמרת לאיש‪ ,‬מאלה הטוענים שהם חכמי ישראל‪ ,‬שהאלוה‬
‫שולח מלאך הנכנס אל בטן האשה ומעצב שם את העובר‪ ,‬היה הדבר יפה‬
‫בעיניו והיה מקבלו וחושב שזאת גדולה ויכולת מצד האלוה וחכמה‬
‫מלפניו יתעלה‪ ,‬אע"פ שהוא מאמין שמלאך הוא גוף מאש שורפת אשר‬
‫מידתו כמידת שליש העולם כולו )ב"ר סח יב(‪ ,‬ויחשוב כל זאת אפשרי לגבי‬

‫האל‪.‬‬

‫אבל כאשר ייאמר לו שהאל שם בזרע כוח מעצב הצר את האיברים‬
‫האלה ומתווה אותם והוא המלאך‪ ,‬או שהצורות כולן מעשה השכל הפועל‬
‫והוא המלאך והוא שרו של עולם אשר מזכירים אותו החכמים תמיד‪,‬‬
‫יירתע מכך כי אין הוא מבין את משמעותה של הגדולה והיכולת‬

‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15